
Zalety i wady zdobienia wyrobów ceramicznych kalkomanią ceramiczną.
Zdobienie kubków reklamowych przy wykorzystaniu kalkomanii ceramicznej to proces złożony z kilku etapów:
1.wydruk kalkomanii ceramicznej.
2.przyklejanie wydrukowanego wzoru w postaci naklejki wodnej do wybranego gadżetu reklamowego (kubka reklamowego, szklanki, kufla, talerza, spodka czy filiżanki)
3.wypalanie w temperaturze dobranej do danego materiału, z którego wykonany jest wyrób ceramiczny (kalkomania ceramiczna, kalkomania szklarska).
do zasadniczych zalet należy:
* zdobienie dowolnych powierzchni (wklęsłych, wypukłych)
* zdobienie całych powierzchni ceramiki (klejenie wewnątrz kubka reklamowego, zdobienie pod uchem, na uchu w dowolnym miejscu) - ograniczeniem są tylko umiejętności osoby klejącej.
* Możliwość przygotowania na jednym arkuszu (jeden zestaw matryc) różnych wzorów do naniesienia na różne podłoża (aplikacja na kubki reklamowe w różnych fasonach i wielkościach, filiżanki reklamowe, różnego rodzaju gadżety reklamowe z jednego układu matryc).
* Cały zestaw zdobień złotem błyszczącym, platyną, dekoracji brokatowych, reliefowych, interferencyjnych, zdobień imitujących piaskowanie, a przede wszystkim możliwość łączenia tych dekoracji w jedną aplikację.
* Przygotowanie większej ilości wzorów do wykorzystania w późniejszym okresie do ozdobienia kolejnych nakładów (półprodukt możemy przechowywać do 2 lat).
* Bardzo dokładne spasowanie kolejnych kolorów.
* Wydruki wielokolorowe bez ograniczeń ilości kolorów.
* Wydruki zdjęciowe o liniaturze 100 i 120 lpi.
Wady zdobienia kalkomanią ceramiczną:
* trudność zautomatyzowania procesu wyklejania (większość prac związanych z wyklejeniem jest wykonywana ręcznie).
* różnice w umiejscowieniu dekoracji na ceramice ze względu na ręczne wklejanie na produkt.
Zalety i wady zdobienia wyrobów ceramicznych drukiem bezpośrednim.
Zdobienie drukiem bezpośrednim na wyrobie ceramicznym odbywa się przez wydruk sitodrukiem bezpośrednio na kubki reklamowe. Nanosimy kolejne warstwy kolorów na wyrób i po wydrukowaniu kompletnego wzoru wypalamy zdobienie w odpowiedniej temperaturze. Oczywiście rozważamy tylko zdobienie bezpośrednim drukiem farbami ceramicznymi wypalanymi w wysokiej temperaturze ( 800C – wyroby ceramiczne i 560 -620 C wyroby ze szkła). Innych sposobów zdobienia drukiem bezpośrednim farbami chemoutwardzalnymi i farbami UV nie bierzemy w tym porównaniu pod uwagę ze względu na fakt, iż te zdobienia są nietrwałe, nieodporne na ścieranie i zadrapania. Taka dekoracja nie jest trwale związana z ceramiką, więc nie traktujemy jej jako zdobienie ceramiczne.
Do zasadniczych zalet należy:
* Możliwość zautomatyzowania procesu.
* Niski koszt jednostkowy zdobienia przy większych ilościach.
Wady zdobienia drukiem bezpośrednim:
* Brak możliwości zdobienia powierzchni zamkniętych (np. pod uchem) i wklęsłych (nadruk na dnie kubka reklamowego, filiżanki spodka, talerza.
* Zdobienie ograniczonej powierzchni ceramiki (odstępy od ucha, odstęp od krawędzi wyrobu)
* konieczność dopasowywania matryc do kształtów wyrobów.
* Brak dokładnego spasowania kolejnych kolorów.
* Ograniczona ilość kolorów zdobienia (zależna od maszyny, na której jest wykonywane zdobienie- 2-kolorowe, 4 -kolorowe).
* Brak możliwości wykonania zdjęcia wielokolorowego o wysokiej rozdzielczości na złożonych kształtach kubków reklamowych.